Tel Aviv, Jerusalem, Bahai

25 april 2022 - Karmelgebergte, Israël

Het is weer tijd voor een update uit het beloofde land! Een paar weken  geleden is mam langsgekomen en zijn we naar Jerusalem en Tel Aviv geweest. Daar hebben we de klaagmuur gezien, de mount of olives ende Haram al-Sharif waar de Al-Aqsa moskee t en de dome of the rock op staan. Ik droomde er al jaren van deze ooit van dichtbij te zien. Op slechts 2 dagen in de week mogen niet-moslims tussen 7 en 10 uur 's ochtends via een ingang achteraf de Haram al-Sharif bezoeken. De moskee mag je niet in, maar dat hoeft ook niet, het is allemaal van buiten al mooi genoeg. Ook zijn we de church of holy sepulchure in geweest, en natuurlijk zijn we langs de klaagmuur geweest. Tussen de mannen van top tot teen traditioneel joods gekleed in zwart pakken of gouden lange jassen met enorme ronde hoeden van bond, merk je dat je echt niet meer in Europa bent.

IMG_0977 IMG_0724IMG_0768IMG_0719IMG_0814

In Tel Aviv besloten we iets rustiger te doen en hebben we 2 middagen van het strand genoten.  De stranden zijn opgedeeld in vakken zoals het orthodoxe-, moslim-, sport- en ook hondenstrand. Het hondenstrand is het leukste, hier mogen ze lekker los lopen en komen ze af en toe ook even bij je op je handdoek zitten. Is dit niet heel leuk om ook in Nederland een stukje strand te benoemen tot hondenstrand waar honden ook gewoon in de zomer los mogen lopen? Natuurlijk zijn we ook in Jaffa geweest, het arabische gedeelte. Als je door de wijken Neve Tsedim en Florentin heen loopt zie je bomen met citroenen langs de weg groeien!

IMG_1002 IMG_0983IMG_1036IMG_1058

Afgelopen week ben ik naar de Bahai Gardens geweest in Haifa. Als je dacht dat er met de aanwezigheid van de Moslims, Christenen, Joden, Druzen al genoeg verschillende geloven bij elkaar wonen heb je het mis; Er wonen ook bahai-faith aanhangers. Er zijn blijkbaar 7 miljoen mensen over de hele wereld met het Bahai geloof. Door de giften van welgestelde geloofsaanhangers zijn de Bahai gardens in Haifa aangelegd. Het is jammer dat je er niet zonder gids in mag want van binnen zijn de baha'i gardesn prachtig. Er werken 100 hovenieren die het op en top mooi houden.

01f5605b-0881-406b-b2c4-55e53638078f616a258b-9469-426c-8180-1e725edac363157ed4af-aef8-48ac-86d6-7c558b3356a6

De aankomende tijd wordt het hier steeds warmer. Vandaag was het maar 24 graden, maar omdat de zon hier feller lijkt te schijnen voelt het warmer aan. Mij hoor je in ieder geval voorlopig nog niet klagen ik kan eindelijk mijn zomerkleding aan. Ik denk ook dat ik de komende tijd veel hier te vinden op de campus in the gras  in de zon met dit uitzicht!

IMG_1179

1. Petra Hoogenboom:
    25 april 2022
    Ik vond het super interessant om bij jou in Israël te zijn. Kan niet wachten tot juli, om het samen met Timon nog een keer te beleven!
  2. Oma:
    27 april 2022
    Lieve Cristel, wat fijn om je verslag te lezen en de foto's zijn geweldig! Fijn te lezen dat je het goed maakt daar! Heel veel liefs vanuit een zonnig Boskoop!