Studeren

24 maart 2022 - Haifa, Israël

Het is weer eventjes geleden dat ik een update heb gegeven over het leven in Haifa, en dat kwam het meeste door de studie,( wat natuurlijk wel een goed teken is!;)) Wat is er allemaal gaande? Nou...

Er is sinds kort op de campus een kabelbaan geopend, waardoor je niet meer in de file hoeft te staan en je prachtige uitzichten over de stad hebt. Dit is wel het meest bijzondere manier om naar de stad heen en weer te gaan ooit! Vanaf deze plek op de campus kun ook de zee zien, hoe bijzonder is dat!

Sinds een paar weken ben ik ook begonnen met squashen op het veld op de campus. In principe loop je op een normale schooldag alleen van de dorm naar het schoolgebouw en terug dus een beetje beweging kan geen kwaad dacht ik zo. Af en toe beweeg ik wel wat meer bijvoorbeeld op tripjes naar andere plekken in Israel.

Met een docent van het vak community conflict zijn we naar Akko geweest. Dit is een oud stadje wat vroeger de belangrijkste haven van Israel en Palestina had. Er staat een groot beeld van Napoleon op een heuvel in de stad. Hij verkondigde dat Palestina en vooral Jeruzalem dé plek was voor joden om naartoe te trekken. Hij wilde deze plek uitroepen tot een joodse staat, en het wordt gezegd dat hij de eerste zionist was. Hij verwachtte dat de joodse gemeenschap Franse belangen in de regio zouden kunnen dienen. Akko heeft een heel mooi oud centrum met veel marktjes en kronkelende straatjes, en de zee raakt de muren muren die de stad omringen. Ik heb me laten vertellen dat de beste plek om hummus te eten in Akko Humus Said is. Helaas was het dicht op het moment dat wij er waren, maar ik ga hier zeker nog een keer naar terug. Ook om de eeuwenoude gangen die onder de stad lopen te zien.

Woensdag 16 maart was het Purim, een joodse feestdag waarop het de bedoeling is dat je je verkleed. Het lijkt eigenlijk heel erg op carnaval, maar dan zonder de Brabantse meezingers. Er werd een feestje op de universiteit georganiseerd, en met mijn huisgenoten hebben we ons verkleed als café! Ik was de tafel, 2 mensen waren verkleed als stoelen en we hadden 3 obers! ( zie de foto hieronder!) ( ik lig nog steeds in een deuk).

De komende tijd gaat ook eindelijk hier de lente beginnen en kan ik gaan werken aan een midden-oosters tintje!

Akko

IMG_0620IMG_0617IMG_0610